عکس :شهرام مهدیزاده


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 27 بهمن 1394برچسب:, | 12:54 | نویسنده : مهدیزاده |

 

نوعی اردک مهاجر است. این پرنده در اوراسیا تخم گذازی میکند و در فصل سرما به سمت جنوب مهاجرت میکند. در آب های شیرین و شور مناطق آبی کم عمق زندگی می کند. تعداد زیادی از خوتکاها با شروع پاییز به مرداب انزلی مهاجرت میکنند. طول بدن 35 سانتی متر و طول دو بال 55 سانتی متر است و کوچک ترین اردک ایران به حساب می آید و ۳۴۰ تا ۳۶۰ گرم وزن دارد.

مانند همه ی اردک های دیگر، منقار تیره رنگ و کوچک و پهنی دارد که حاشیه ی آن دندانه دار است. پاهای خوتکا پرده دار است. پرنده ی نر سر بلوطی رنگ با یک نوار چشمی سبز و آینه ی بال سبز براق دارد. پر و بال خوتکا ی ماده قهوه ای با آینه ی بالی سبز براق است. صدای پرنده ی نر، شیپور مانند و شبیه (کریک- کریک) و صدای پرنده ماده شبیه (غارغار) است.

خوتکا ها از گیاهان کف آب تغذیه می کنند. خوتکای ماده 8 تا 12 تخم نخودی می گذارد و 21 تا 28 روز روی آنها می خوابد. جوجه ها پس از بیرون آمدن از تخم فعال اند و بعد از 44 روز می توانند پرواز کنند.

شاید در بین اردک ها، پرجمعیت ترین گونه باشد. اما به همان نسبت، شکار آن نیز زیاد است. به همین سبب، باید در مورد شکار آن برنامه ریزی کرد. ضروری است از زیست گاه های این پرنده حفاظت شده و بایستی از شکار بیش از حد آن جلوگیری کرد.


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 27 بهمن 1394برچسب:, | 12:51 | نویسنده : مهدیزاده |

***************

پیراهن افراد مسن ، بلند و پیراهن جوانان کوتاه است . یقه کوتاه بدون برگردان دارند در جلوی سینه پیراهن ،چین های موازی عمودی می دوزند ودر زیر آن نوارهایی چند رنگ واقعی می دوزند آستین تا مچ دست راست ودارای سردست می باشد وبادکمه بسته می شود . در پای دامن به پهنای 10 سانت پرچین برای قشنگی بیشتر می دوزند .

پیراهن بانوان شیرده تا زیر سینه جای دارد ولی از آن دختران بسته میماند پل لباس بانوان کوهستان گیلان ، از مخمل الوان تهیه ، قد آن کوتاه و فقط تا حدود زیر سینه و بالای کمرگاه می رسد یقه ندارد و یکسره به دو بر پل ، ممتد است وجلوی یل از هم باز می ماند آستین یل بلند است و سینه ای کوتاه دارد .

دستمال زینتی بانوان در زبان محلی لچک گفته می شود وبه شکل سه گوش اغلب سفید یا گلوار است آن را بر روی شانه و بازوی راست یا چپ می افکنند و انتهای دو گوشه را نیز با یک دور به دور گردن پیچیدن در پشت گردن گره می زنند .

بانوان کوهستان گیلان ،کت را از مخمل های الوان وساده تهیه می کنند .درای آستین ،بلند و یقه کُت برگردان است .

کفش بانوان گیلان دو نوع است یک چاروق و دیگری چوموش .چاروق بانوان کفشی است بند دار که آن را در محل از چرم های الوان می دوزند.

چوموش کفشی است که اغلب آن رااز چرم خام با رنگهای قرمز تهیه می کنند .تکه چرمی را یکپارچه می برند ودهانه آن را بر مچ پا بوسیله قیطان چرمی از سوراخ هایی (که بر لبه دهانه کفش تعبیه کرده اند ) جمع می کنند .پوشیدن چوموش از نوع پوستی آن با پشم و مو و همچنین از نوع چرمی الوانس میان بانوان ومردان گیلان کوهپایه و کوهستان رایج ومعمول است .

چادر در کمر بانوان غیر از چادر نمازی است که به دور کمری می بندند .پارچه ی این چادر را بانوان می بافند و نمونه آن را در قاسم آباد گیلان می توان دید این چادرچهارگوش ولی در اصل قطعاتی به پهنای حدوداً 30سانت است که پهلوی هم می دوزند واندازه ای در حدود 2×2 متر آماده می کنند وبه کمر می بندند .این بانوان عرقچین بر سر می گذارند .


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 27 بهمن 1394برچسب:, | 12:48 | نویسنده : مهدیزاده |

انارآویج (انارویج یا اناربیج نیز می گویند)

مواد لازم:
مغز گردو سائیده شده 300 گرم
تره، جعفری، گشنیز و نعناع خرد شده 750 گرم
خالواش و چوچاق(سبزی محلی) خرد شده در صورت امکان کمی
رب انار یا آب انار یا آبغوره کمی
سیر2 تا 3 حبه
گوشت چرخ کرده400 گرم
پیاز رنده شده یک عدد کوچک
نمک، فلفل، زردچوبه و گلپربه میزان لازم
روغن کمی

طرز تهیه:
مغز گردو را همانند فسنجان تفت داده و به مدت 4الی 5 ساعت میگذاریم با رب انار بجوشد تا روغن بدهد. سبزی را شسته و خرد میکنیم و با کمی روغن سرخ میکنیم و به خورشت اضافه میکنیم و میگذاریم کاملاً بپزد. گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده مخلوط میکنیم و به آن نمک و ادویه جات را اضافه کرده و خوب ورز میدهیم. آنگاه گوشتها را با دست به شکل قلقلی بیرون میآوریم و در خورشت در حال جوش میریزیم. وقتی گوشت پخته شد خورشت حاضر است. غلظت این خورشت مانند فسنجان میباشد.

مخلفاتی که به همراه خوراک میل میکنند شامل: ترب، زیتون، پیاز، باقلا، فلفل سبز، سبزی خوردن و خیار می باشد. همچنین میتوانید آن را با ماهی شور و یا دودی نیز میل کنید که در اینصورت دیگر از خیار استفاده نکنید.


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 27 بهمن 1394برچسب:, | 12:46 | نویسنده : مهدیزاده |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اریک صدا